Vaginal Opstramning / Monalisa Touch

En effektivt behandling med CO2 laser, der udføres af kvindelig speciallæge.

Slaphed i skeden, tørhed eller store skamlæber kan være meget generende for kvinder. Det er et tabubelagt emne, hvilket er ærgeligt – da der kan gøres noget ved disse problemstillinger.
Vaginal CO2 laser kan give dig ekstremt gode resultater.

Information om behandlingen

Hvad skyldes problemet?

Nogle kvinder oplever slaphed og tørhed i slimhinden i skeden. Dette kan skyldes forskellige faktorer, eksempelvis fødsler, mangel på hormoner, aldring, vaginal atrofi, eller efter kemo- eller stråleterapi.
Symptomerne påvirker ofte kvindens livskvalitet og parforhold, eksempelvis ses nedsat sexlyst og nedsat evne til at opnå orgasme.
Det kan der gøres noget ved. Via laserbehandling kan man genoprette slimhindens fysiologiske funktion hos patienter med østrogenmangel og vaginal slimhindeatrofi.

Hvordan virker en CO2-behandling?

Vaginal Co2 laser behandling er udviklet til kvinder med vaginal tørhed, svie, ubehag eller smerte ved samleje, som er forårsaget af vaginal atrofi. Behandlingen virker opstrammende og kan anvendes mod inkontinens problemer

Behandlingen kan med fordel påbegyndes så tidligt som muligt, inden følgerne af østrogenmangel udvikler sig. Og dermed forebygge lidelsen vaginal atrofi.

Som ved laserbehandling andre steder på kroppen stimulerer behandlingen overfladen og bindevævet i det behandlede område. I vaginalslimhinden bliver slimhinden tykkere, hvilket afhjælper tørhed, nedsat elasticitet og den kløe og irritation, der sædvanligvis ledsager slimhindeatrofi, som typisk opstår med alderen.

På billedet længst til højre ses, hvordan slimhinden er opstrammet mere end på billedet til venstre.

vaginal CO2

Hvad kan forventes efter endt behandlingforløb?

• En opstramning i skedeslihinden
  • En mere fugtig slimhinde i skeden
  • En tykkere og mere fleksibel slimhinde i skeden
  • Normal PH-værdi og bakterieflora i skeden
  • Mindre eller ingen svie og kløe i underlivet
  • Mindre ubehag ved samleje og dermed bedre livskvalitet
  • Nedsat trang til vandladning (inkontinens)
  • Nedsat risiko for urinvejsinfektioner

Behandlingsforløbet

Før behandlingen

Behandlingen starter altid med en gynækologisk undersøgelse af vores speciallæge Lina, hvor det sikres at der ikke er kontraindikationer til behandlingen.
Før behandlingen skal der svares på spørgsmål omkring omkring livskvalitet og subjektive gener, således at effekten af behandlingerne kan følges.

Der er ingen særlige forholdsregler forud for behandlingen.
Behandlingen udsættes, hvis man har menstruation eller underlivsinfektion.

Selve behandlingen

Vaginal Co2 Laser (MonaLisa Touch) er en smertefri behandling, der på en skånsom måde stimulerer slimhinden i skeden, således at den gendannes og får sine oprindelige egenskaber tilbage.
Behandlingen foregår ambulant, det vil sige at du kan tage hjem lige efter behandlingen.
Behandlingen gennemføres på ca. 10 minutter. Der er ikke behov for bedøvelse.
Du skal regne med, at konsultationen og behandlingen samlet tager cirka en halv time.

Efter behandlingen

Den første uges tid efter behandlingen anbefales det at undgå tunge løft, motion og varme bade. Da behandlingen virker ved en stimulation af slimhinden, indsætter virkningen over 4-5 uger, og effekten er tiltagende efter hver behandling. Antallet af behandlinger afhænger af udgangspunktet og individuelle forhold som alder, slimhindetykkelse og baggrunden for symptomerne, men der anbefales 3-4 behandlinger med 4-ugers intervaller. Da behandlingen afhjælper aldersrelaterede symptomer, vil effekten aftage i takt med den fortsatte naturlige aldringsproces. Langt fleste patienter har fortsat effekt af behandlingen i mindst 1 år efter behandlingen.
Vi anbefaler en vedligeholdelses behandling hver år.

Har du spørgsmål?

Fik du svar?

Ellers vil vi glæde os til at snakke med dig.